2007. május 8., kedd

In english please!!!

Ez az a mondat ami leginkabb jellemzi az itteni beszelgetes legnagyobb problemajat:
ANGOLUL KELL BESZELNI!!!!

Ez nem csak azert erdekes, mert csak igy ertenek meg, hanem mert gyakran az tortenik, hogy a korulottem levo emberek atvaltanak romanra, vagy portugalra, amely nyelveken vegkepp nem ertek semmit.
Sot a legjobb ebben a kategoriaban, Alex, a spanyol seged szakacs srac, aki ugy beszel angolul, hogy ugy hangzik mintha spanyolul beszelne.
Igy volt ez egeszen ket hetig, es akkor megjott Adri egy regi veszpremi ifis tarsam, es eljott a NAGY VISSZAVAGAS, most mar mi is beszelhetunk egy masok szamara ismeretlen nyelven!

Let`s go to the Language School! Kiallt be Celso, az egyik brazil srac a szobamba a Irany a nyelviskola!
Hetfo reggel fel 8 korul probalok kikaszalodna az agybol ma van az elso napom a nyelviskolaban.
A nyelviskola Westgate on the Sea nevu helyen van ket vonat megallora van Herne Baytol. A vasutallomasra valo seta, jo alkalom arra, hogy kicsit jobban megismerkedjek az emberekkel.

Altalaban Celso-val szoktam tobbett dumalni, mivel o a masik srac a hetfoi csapatban.
Sao Paoloban el (egyebkentebben a varosban 14 millioan laknak!!!), es szamitogepes programozassal foglalkozik. Viszonylag jo behatarolhato a beszelgeteseink temaja: mi dragabb es mi olcsobb Braziliaban – Angliaban es Magyarorszagon. Pl, az autok Angliaban a legolcsobbak a fizeteshez kepest es a playstationok is olcsobbak itt :)!!!
Es kepzeljetek, Angliaban a legnagyobbak a fizetesek!!!!

Aztan meg kiderult az is, hogy Celso nagyon szereti a filmeket (tudjatok Pokember 3:). Most mondta, hogy jokat irjak rola, ugyhogy azt is megemlitem,hogy jol zongorazik (hallottam) es jol hegedul (nem hallottam). Egyebkent aranyos srac, altalban o csinalja a karamel kremet a konyhan, szeret dudolgatni (most is ezt teszi a masik gepnel.), es kepzeljetek egyszer a batyja vizsgazott helyette az egyetemen!!!!

Mikozben ezt elmeseltem, megerkeztunk a London House-ba (ez a nyelviskola neve).
Az onkentes program reszekent heti 2X4 orat toltok itt. Oszinten szolva kisse lepukkant hely, (azt hittem legalabb egy digitalis tabla lesz, vagy kakaobiztos szamitogep:).

Azt hiszem itt ereztem eloszor a "cultural shock"-nak nevezett jelenseget,ugyanis amikor beleptem a tanterembe, kiderult, hogy 6 thai (vagyis thaifoldi) nalam 8-10 evvel fiatalabb, kb. valamig ero lannyal es sraccal leszek egy csoportba.
A hangulat nagyon laza volt es az emberek nagyon aranyosak. Bar itt is sokszor elhangzott, a cimben emlegetett felszolitas, vagyis megismerhetem a thai nyelv szepsegeit is.
A legnagyobb vihogas a bemutatkozasnal volt, ugyanis kiderult, hogy melletem ulo sracot Jane-nek hivjak, a szemben ulo lanyt pedig Jeans-nek (farmer), aztan van Aim (Em), meg Pot is a csoportban.

Ehhez kapcsolodik meg az alabbi sztori: az onkentesek kozott van egy Ei-Ei (ejtsd I-I) nevu lany Burmabol akinek elmagyaraztam, hogy a neve nemetul tojast jelent. – Ahogy ramnezett azt nem tudom leirni…. :)

A nyelvorak nagyon jok, porgosek erdekeseken egy kb kozepfoku szintu csoportba kerultem. Azt elvezem, hogy itt nem a hibaidra, meg a nyelvtanra koncentralnak, hanem arra epitenek es azt probaljak kihozni beloled amit tudsz.
Hat igen itt nem a porosz oktatasi modell ervenyesul!

Meg ket erdekes epizod az eddigi nyelvorakbol:
Az egyik oran egy uj es hasznos talalmanyt kellett kitalanunk, en Pottal voltamegy csapatban es (ujra) feltalatuk a szaraz sampont: CHAMPO neven (Champion + Shampoo)! A lenyeg az ha utalsz sokat hajat mosni es viziszonyod van akkor hasznald ezt !!! Csak felrazod a flakont es belemasszirozod a hajadba es mar meg is van!!!!

A masik tortenes meg a “cultural shock"-hoz tartozik, bar inkabb, "religious shock"-nak mondanam. Volt egy olyan feladat is, hogy, keszitsunk egy 5 napos programot amely bemutatja orszagunk fovarosat.
Ennek kapcsan kerult szoba a budhizmus, meg a keresztenyseg lenyege. Sokan azt gondoljak, hogy minden vallas a vegen Istenhez vezet, de en ezt nem gondolom igy (egyreszt nem a vallas vezet Istenhez, hanem Jezus, es ebbol kovetkezoen mas vallas nem).
Nos ezert volt nagy tetje szamomra,hogy el tudjam mondnai Jezus kereszthalalanak lenyeget angolul. Elmondtam,hogy meghalt a buneinkert a kereszten, meg, hogy bunbocsanatot ad, de nem igazan volt ertelmezheto a tobbiek szamara.
Ez a kis epizod megmutatta, hogy mennyire nehez lehet megertetni ezt a dolgot egy mas kulturabol jovo embernek.
Remelem azert valaki masnak egyszer majd sikerul, jo lenne meg talalkozni mashol is Potekkal….

8 megjegyzés:

andristeso írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Névtelen írta...

Azt hittem, ide csak keresztények mennek önkéntesnek. Hogy kerülnek ide thaiok, Jani? Tényleg érdekel!
Lívi

andristeso írta...

Jól indult a napom, mert Jani blogjával kezdtem! :) Azért még nem vagyok 100 %-os, úgyhogy értelmes gondolatom nincs egyenlőre... (ezért is kellett törölnöm az előzőt, mert hülyeségett írtam) de írok ha lesz!

Névtelen írta...

Ja, és remélem, lesz fotó még! Rólad is!
Lívi

Eszter írta...

Kedves Johny (ejtsd:Dzsoni) from Hungary!
Ön egyszerűen sziporkázik!!!! Egyedülálló élmény az Ön lebilincselő bejegyzéseit olvasni! I just can say: MORE, MORE and MORE! :-)
Love,
Tiny (fordítds: Picur)

Unknown írta...

Ez a "cultural shock" tipikus anglicizmus. Ők azt gondolják, hogy az ő kultúrájuk felsőbbrendű, azért mindenki más - alacsonyabb rendű -aki odamegy, elszenvedi ezt a CS-t. Hülyeség, ezen mindig kiakadok. Lepukkant nyelviskola: a harmadik világból érkező, tizedbérért dolgozóknak: szomorú. De a jó társaság, a hangulat meg a folyamatas pörgés talán feledteti ezeket a részleteket. Isten megtalásása: hm. A buddhizmus és a taoizmus (sőt az iszlám!...) sok közös elemet hordoz a kereszténységgel. Az Isten békességét más vallásban is meg lehet találni, persze magát Istent és a megváltást -keresztény hitünk szerint - nem. Azt hiszem, én nem a kereszthalál történetét mesélném el ilyen kultúrkörben, hanem a szeretetét, a gyógyításokat stb. és csak utána a keresztet...

Kargh írta...

gondolkodtam ezen én is, Jani, néhány biztos viszonyítási pontom van.

1. vallás az nem hit, a hit jobb, a vallás pedig túl gyakran rosszabb az általánosnál (azaz mondjuk az elvi materialistánál.)

2. Isten Krisztusban megközelíthetővé tevén magát jól mondod: egy Utat adott mindazoknak, akiknek hirdettetett az Evangélium. mégis félelmetes homály uralkodik ezen a téren, amit a legjobban abban lehet nekem lemérnem, hogy én magam, aki egy krisztuscentrikus hit és megváltás alanya vagyok (s utóbb rá kell jönnöm, hogy azért az Atyához is imádkozom..), 25 éven keresztül a legáldottabb tradícióm révén sem értettem a lényeget: csak Istent láttam.. elmagyarázni a bűnt, a halált, az átkot, értelmezési kereten belül elhelyezni a poklot, a szellemi világot, a gyehennát, a hitet és a csodát.. néha úgy érzem: hol is kezdjem?.. aztán néha nem is kell szó.

3. a minap kértem Istent, vezessen engem a Szent Szellemmel (bevásároltam. :,) nos, jó vezetést kaptam, és nem az egyetlen ilyen tény az életemben. nem biztos, hogy beszélni kell róla. de valahol az Élet mindenképpen megmutatja magát. ha Isten létezik, megtartja, akit akar, hiszen megtartott téged is, s engem is. egy részt megteszel te, s egyet pedig megtesz az Úr. nem vagyunk képesített Istenek.

(4. működik! :,)

szép napokat!
k

andristeso írta...

Nahát, szerintem meg jól csinálta Jani - a maga módján egyszerűen a közepébe vágott és elmondta a lényeget. Lehet, hogy ilyen tisztán soha sem fogják hallani az evangéliumot, csak mindenféle torz szűrőn keresztül, vagy túl intellektualizálva.
És a többi Isten-arc mind hamis és személytelen! Jézus az igazi! :)